Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 942 ggr
alex.dog94
1

ny på utställning

Hej jag har en sheltie hane på 5 månader och funderar på att ställa ut honom. Jag har aldrig ställt ut hund själv innan, bara vart o tittat så om nån vill dela med sig om allt man bör tänka på hur de går till skulle jag bli glad jag e helt nybörjare på det men skulle va kul o testa på :) ha de så bra!

_Wilma
3

Kul med utställning! 🙂

Det finns faktiskt en del man kan träna på före utställning.

¤ Träna på att han kan stå fint några minuter.

¤ Man ska kunna gå fint i koppel. Det brukar inte nog vara ett problem för shelties. En del sätter kopplet högt upp mot huvudet och har kopplet sträckt medan andra har kopplet löst hängande. 

¤ Träna på att stå på ett bord. 

¤ Gör det till en vana att känna igenom hunden, alltså öronen, tassarna, tänderna  osv, så som man gör på utställning. Och låt någon främmande göra samma sak, så han blir van att även andra får göra det.

¤ Trimma pälsen på tassarna och vid öronen. Ofta duschar man hunden inför utställningen.

¤ Klorna ska vara klippta.

Man får ha lite tålamod då man lär in nya moment, men han kommer att lära sig om du fortsätter träna. Och man får ha godis på utställning.

Ta det inte för allvarligt, utan se det som en rolig grej, ett tillfälle till träning. Utställning är en bedömningssport så det kan skilja mellan hur olika domare bedömer samma hund.

Börja gärna med en inofficiell utställning. Kanske finns det någon i närheten?

Det finns en artikel om utställning sedan tidigare. 

http://sheltie.ifokus.se/articles/4f1a911ad4ebea1a830005b6-att-trana-infor-utstallning?4d71243db9cb462141045ebe-1

Lycka till! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

alex.dog94
0

Tack så mycket! :)

Kitten86
2

#1 Ger dig mycket bra och informativ information angående utställning. Det gäller också att sätta sig in lite i hur just ens egna ras "ska" visas på utställning då det kan skilja något. På vissa raser ska t.ex svansen hållas upp på ett visst sätt vid stående, vissa ska trimmas på ett specifikt sätt osv. Jag känner inte till några exakta "krav" inom sheltie mer än att tassa och öron ska/bör trimmas. Värt att tänka på är att resultatet ska aldrig ge ett trimmat utseende dvs det ska inte synas vilket kan vara lite svårt. Ofta används en s.k effileringssax för att uppnå detta resultat. 

Ett tips är att kolla med andra som ställer ut rasen, värt att kanske kolla in utställning.ifokus för ännu mer information och tips i just detta ämne!  

Jag själv har bara ställt ut hund en gång, min äldsta sheltie. Gjorde det bara en gång p.ga ointresse för utställning plus att han har för tunga öron och är för stor vilket inte gör honom till en kandidat för utställning. Min yngsta hund som snart är 6 månader håller jag på att träna inför utställning men det är en kompis dotter som kommer att ställa honom åt mig då jag själv inte har något intresse för utställning 😉Kompisens dotter, på 14 år, tycker dock att utställning är jätteroligt och ställer ganska regelbundet familjens egna hundar. 

Lycka till med dina framtidsplaner inom utställning!