Vad innebär det att ha en sheltie?
Hej på er!
Jag och min familj funderar på att skaffa hund. Ända sedan jag var väldigt liten har jag velat ha en hund, men det är inte förrän nu som vi sett att vi har tid och plats för en. Vi har fastnat för sheltien, eftersom den är i lagom storlek och verkar ganska anpassningsbar. Vi är en sportig familj som är i gång mycket, men vi har inte överdrivet mycket tid över på kvällarna, om man säger så. Vår hund ska vilja vara med på mycket, men inte behöva alldeles för mycket mental och fysisk träning. Utöver promenader har jag tänkt träna lydnad och lite spår med hunden.
Eftersom att hunden behöver all uppmärksamhet den kan få under den första tiden hade vi tänkt skaffa den i början av sommaren då vi alla är lediga och kan lägga ner mycket energi och tid på hunden. Sedan kommer hunden aldrig behöva vara ensam under en längre tid på dagen, utan min pappa kommer att ha med sig den så mycket som möjligt på jobbet.
Jag är dock orolig över en sak, och det är att jag har fått helt fel bild av vad det innebär att ha en sheltie, eller egentligen vad det innebär att ha vilken hund som helst. Vad är det jag behöver vara införstådd i innan jag väljer att köpa en sheltie? Jag har egentligen koll på det mesta eftersom jag har läst på så mycket jag bara kan om rasen, men jag vill veta er bild nu, inte bara allt det praktiska utan också hur ni tänker.
Vi aktiveras våra freja med promenader och nu när hon kommit upp i ålder (9 månader ) har vi börjat kolla runt på olika kurser och ev agility. Iövrigt är det promenader och hon blir trött bara av att följa med på saker och uppleva saker, så det du beskriver att hunden kan följa med er så tror jag att sheltie skulle passa er ☺
Berättar lite om min Sheltie. Zaga, 18 månader, min första Sheltie. :) Väldigt följsam och otroligt lättlärd hund! :)
Utöver promenader och springa lös i skogen, så har vi lite aktivitetsbollar och spel. Vi kör ganska mycket utställningar och så har vi nyligen införskaffat agilityhinder, har dock inte hunnit använda det så mycket och nu börjar det väl snart bli för kallt ute också. ;p Men hon verkar tycka att det är superskoj! :D
Sheltien kräver ganska mycket mindre pälsvård än vad de flesta tror! Enda stället Zaga får tovor på är bakom öronen och det är inte så mycket ändå. Trimning av öron och tassar gör jag när jag ser att det börjar bli för långt. :) (och förstås alltid före utställning).
Jag tycker att det är viktigt att kolla upp föräldrarna innan man bestämmer sig för valp/kennel. Både mentalitet, HD/ED-röntgen och eventuella ögonproblem.
Jag kan berätta om mina två shelties, de är 2,5 år samt 7 månader.
Vår första sheltie, Ginny, skaffade vi sommaren -13. Hon har alltid varit av den mer försiktiga sorten. Hennes favoritsysselsättning är utan tvekan att vandra i skog och mark! Då mår hon som bäst, även om hon tycker om annat såsom agility osv. Hon är inte den perfekta hunden för den tävlingsintresserade, lite svårmotiverad och viljan att lära är inte överdrivet stor. Men det går, hon behöver bara lite extra pepp! Vi aktiverar henne med olika former av hjärngympa, skogspromenader, agility, lite (rally)lydnad och sådant. Nästa sommar hoppas jag på att kunna börja tävla lite smått.:D
Min andra sheltie vid namn Luna, är raka motsatsen till Ginny. Hon har nämligen mycket mer röj, speed och "will to please". Hon är inte alls försiktig eller reserverad, varken gentemot andra hundar, främlingar eller saker. Hon gillar också skogen men är även väldigt förtjust i agility. Hon älskar att träna, både lydnad och agility. Hon är jag riktigt taggad på att få tävla och köra "riktig" agility med!
Det är mina individer, som jag fått turen att ha, och jag råder dig att vara noga med uppfödare och föräldradjur eftersom man kan ha otur att få valp från en linje med mindre mentalt stabila hundar.:)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.