Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1564 ggr
November14
0

Att skaffa Sheltie

Hej! Jag är lite förvånad att jag skriver detta inlägg, men så får det vara. Jag växte upp med en Sheltie och har enda sedan han gick bort för väldigt många år sedan sagt att jag ska ha en sådan igen. Men ju äldre jag blev desto mer insåg jag att hund är inget för mig. Men ändå har jag aldrig släppt tanken på en hund. Nu har vi, efter mycket funderande och pratande och planerande skaffat vår första hund, en chihuahua och jag känner bara mer och mer hur gärna jag vill ha en Sheltie också.. Vår vovve är i nu läget bara snart 5 månader gammal, så det där med att skaffa en till vovve ligger långt i framtiden. Men tankarna finns där. Anledningen till att jag skriver detta inlägg är mest för att kolla med er om ni tror att en Sheltie skulle kunna passa här hos oss. Vi är inga aktiva människor, så här blir det mest bara vanliga promenader och lek i skogen. Vi är 2 vuxna och ett barn i förskoleåldern. Vi har katter och kommer alltid ha och vi har ju som sagt även en hund redan nu. Vi bor inte jättestort, 68kvm, 3 rum och kök, öppen planlösning så frågan är, får man plats med två hundar och några katter? Jag är hemma hela dagarna medan mannen jobbar, så jag har all tid i världen för djuren. Nu när jag är mitt uppe i valpstadiet så känner jag att detta vill jag inte vara med om igen. Vet ju dock inte hur jag kommer känna om 2-3 år. Men om jag känner lika då, hur är det att ta hand om en omplacering? En som kanske närmar sig året iaf? Hur är denna rasen att ha att göra med? Om man skaffar valp, hur fort går det att få dem rumsrena? Hur stor kan en Sheltie bli egentligen? Vår vovve som vi hade när jag var liten var rätt stor för rasen, men det är som sagt många år sedan och jag har sett såna små Sheltisar det senaste. Jag verkligen älskar utseendet på rasen, men jag har noll koll på hur de är i personligheten. Finns det något ni kan berätta om rasen? Positivt som negativt. Jag vill veta allt :)

Mlyy
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Berättar lite om min Sheltie. Zaga, 21 månader, min första Sheltie. :) Väldigt följsam och otroligt lättlärd hund! :) Hon är ganska framåt, men blir lite osäker vid okända grejer.

Utöver promenader och springa lös i skogen, så har vi lite aktivitetsbollar och spel. Vi kör ganska mycket utställningar och så införskaffade vi agilityhinder strax före vintern, så har inte hunnit använda det så mycket än. Men hon verkar tycka att det är skoj tror jag! :D

Sheltien kräver ganska mycket mindre pälsvård än vad de flesta tror! Enda stället Zaga får tovor på är bakom öronen och det är inte så mycket ändå. Trimning av öron och tassar gör jag när jag ser att det börjar bli för långt. :) (och förstås alltid före utställning).

Jag tycker att det är viktigt att kolla upp föräldrarna innan man bestämmer sig för valp/kennel. Både mentalitet, HD/ED-röntgen och eventuella ögonproblem.

Angående er bostadsyta så spelar det absolut ingen roll hur litet/stort man har det. :) Hunden får ju promenaderna ute. ;D

Vad jag har sett så kan väl Sheltien bli upp till ca 50 cm hög, det är förstås utom rasstandard. Så allt från 30-50 cm. Idealmankhöjden hos hanar är 37 cm och för tikar 35,5 cm. +/- 2,5 cm.

Kitten86
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Roligt att du funderar på att skaffa en sheltie men jag förstår att du har lite frågor och funderingar eftersom du  var liten när du hade en sist.

Till dina frågor:
Sheltien är en ras som är enkel att ha att göra med och som ofta beskrivs som en allround hund. Den blir helt enkelt vad man gör den till! Det är en ras som är bunden till "sina" människor och som kan, och får enligt standard, vara reserverad mot främlingar. De har en del vakt i sig och kan skälla en del men det är också något som går att träna bort. Rasen har stora variationer vad gäller storlek. Idealet, enligt standard, ligger på 35,5 cm för tik och 37 cm för hane och de får avvika +/- 2,5 cm. Jag har själv hört om individer som varit allt ifrån ca 27 cm uppåt 55 cm. I regel skulle jag beskriva rasen som aktiv och den vill vara med där det händer. De blir som sagt vad man gör dem till så det finns riktiga soffpotatisar som det finns de som tävlar ex lydnad på elitnivå och allt däremellan. De har en hel del päls men kräver långt mycket mindre Pälsvård än vad folk tror. Oftast är det tovor bakom öronen och vid armhålor/ ljumskar man får hålla koll på. Annars är det att ta fram kam/ borste sådär en gång i veckan/ varannan vecka. Trimning av tasshår, öronhår etc ungefär en gång i månaden (allt beroende på hu fort det växer på just sin hund och hur långt man låter håret växa ut innan man klipper det igen) 😎 Rasen är underbar med barn-  signalkänsliga, vänliga och fulla av energi!

Du kan absolut hitta en individ inom rasen som passar in i din familj. Berätta för uppfödaren vad du är ute efter och vad det är ni erbjuder för hem så kommer ni få hjälp att hitta rätt hund för er. Jag själv skulle personligen välja en valp eller ung unghund då jag vill kunna forma min hund själv. Men det finns även ibland hundar som omplaceras av olika skäl. Jag har alltid haft lätt att få mina rumsrena. Min äldsta fick jag hem som 8 veckors valp och han var helt rumsren när han var 12 veckor. Min andra hund fick jag hem när han var dryga 16 veckor (import) och han var helt rumsren ganska kort därefter. Mina hundar är glada och framåt och gillar aktiviteter. Min ena älskar alla människor, och djur, villkorslöst (och förstår inte alltid varför inte alla älskar honom) och min andra är framåt och intresserad men låter inte vem som helst klappa honom vid första anblicken. Vi håller främst på med agility och rallylydnad men även trick och lite drag. Vardagligt tar vi långpromenader och tränar ibland lite smått på skojj. Ibland även något godis sök ute. Mina grabbar är 40 respektive 45 cm höga.