Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3332 ggr
PetraKarin
0

Fixodida Zx Reklambroshyr

Plötsligt fastnade mina ögon på reklambroshyren som ligger bredvid min dator.

Vad i hela friden är det för konstigt halsband hunden på bilden har på sig?
Kanske är det bara en vanlig, men ovanlig, kedjelänk. Men det påminner mig om ett stackel.

Jag lyckades hitta broshyren i fråga på internet.
Länk.

Bild på stackelhalsband.

Är det någon som ser vad det är för halsband hunden har och kan lugna mig lite?

Sofiatinnert
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ser ut som en sån med "spikar" som e olagligt i sverige så bilden e antagligen tagen i typ tyskland där många djuraffärer köper sina varor ifrån.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

PetraKarin
0

#1 Ja stackel.

Känns ju inte kul att köpa produkter av dom när dom har sådana bilder…

Sofiatinnert
0

#2 så heter de ja haha.

nä det e ju inte det :(

Kitten86
0

Ja, det är definitivt ett stackel som den hunden har på sig!!

Nej, det känns ju mindre bra. Synd att inte alla länder kommit till insikt med vad ett stackel orsakar på en hund och förbjuder dessa rätt av..!!

PetraKarin
0

#4 Tror du det? Jag är osäker för kedjan har ju samma form som ett typiskt stackel men man ser inte själva piggarna…

Sofiatinnert
0

#5 jag tycker den e för bred emellan för att vara en vanlig kedja.

PetraKarin
0

Jag bestämde mig nu för att skicka ett meddelande till det företaget, både på det här formuläret: http://www.fixodida.se/kontaktaoss.asp
och deras infomail.

Jag skrev så här:
_Hej!
Jag var först positivt överraskad över er produkt som verkar ha bra effekt utan att vara giftigt. 
Sen såg jag i er reklambroshyr, den som ser ut som på den här länken: http://www.fixodida.se/pdf/produktfolder_2011.pdf, att hunden ser ut att ha ett stackel på sig.
Ett stackel är ett halsband av kedjelänk med vassa piggar, som taggtråd. Det användes från början till att skydda vakt- och vallhundar från rovdjur men sen kom några snillen på att man kan vända stacklet för att plåga hunden till lydnad.
Det känns inte alls bra att stödja en produkt som står bakom användandet av sådana redskap, särskilt som det är förbjudet att använda stackelhalsband i Sverige. Dessutom använder ni "A Green World"-symbolen. Den symbolen och stackel hör inte ihop enligt mig.
_Mvh Petra

Kitten86
0

Ja, jag är säker på att det är ett stackel. Om du tittar vid varje tvärgående "pinne" så kommer du se vart själva piggarna går in i pälsen på hunden. Den har ju längre päls ocg det blir därmed lite svårare att se hela halsbandet.

Dessutom, precis som #6 säger, så är det för brett emellan för att vara en vanlig kedja, vare sig halv- eller helstryp.

Michaela-N
0

Vill se hur det går, lämnar ett avtryck här

PetraKarin
0

Uppdatering!
Jag fick svar från Fixodida!

Så här löd det:

Hej Petra,

Tack för ditt mejl och din uppmärksamhet.

Låt mig först slå fast att vi inom Team Fixodida helt klart delar din syn på djurvård där bestämt avståndstagande från allt som kan vara plågsamt är en ledstjärna.

Vi vill därför informera att vi har fått klara besked från vår reklambyrå att halsbandet ifråga inte skall vara försedd med inåtvända piggar.

Du är den första vi hört ifrån avseende hur bilden kan uppfattas och redan misstanken att det skulle kunna vara ett olämpligt halsband har medfört att vi tagit beslut att ej använda bilden mer utan den byts ut vid nästa tryckning av broschyren.

Tack för att du värnar om djurens väl. I det har vi ett gemensamt intresse!

emma93
0

Vad bra att det fick effekt!! Det ger mig hopp om att man kan påverka som enskild person! Toppen!

PetraKarin
0

#11 Så kände jag med!

Jag hoppas att det är sant det som står i svaret.

Sofiatinnert
0

Hoppas dom håller det dom lovat här! Om de gör det är det toppen!

Michaela-N
0

Åh vad bra! Glad

Ressu
0

Toppen! =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

ahlbergaren
0

bra! Glad

sissie
0

Jag kan hålla ett par extra ögon öppna, då vi har Fixodida på jobbet. Att det inte skulle vara ett stackel är bara en lögn. Fast då en lögn från reklambyrån då. Personerna på Fixodida-sverige är trevliga vänliga människor.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

PetraKarin
0

#17 Ja varför en så bred kedja annars?
Men det var det jag menade med hoppas att det är sant, det reklambyrån säger alltså. Och att Fixodida verkligen tar avstånd från detta nu.

Men jag blev positivt överraskad över hur min fråga blev bemött :)

Kitten86
0

Klart att det är stackel på bilden, men bra att de tänker sig för tills nästa tryckning av broshyren!

Starfall
0

Ja, nog ser det ut att vara stackel Förvånad

PetraKarin - Toppen att du mejlade och frågade angående detta. Hoppas nu dom håller vad de lovat och inte använder bilden mer. Tummen upp för dig! Glad

xina10
0

Nu har det gått ett år sen det här med broshyren, har du någon aning om ifall de har ändrat bilden på den?

Mvh Jonna

//Jonnix

ahlbergaren
0

Har sett i affären att det är samma bild i år igen Obestämd

sissie
1

Jag pratade med Fixodidas leverantör. De lovade att ändra på bilden till nästa gång de trycker upp nya foldrar. Änn så länge så är det samma foldrar som förra året som skickas ut, men förhoppningsvis så blir det ändring till nästa tillverkning.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg