Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 4262 ggr
[Highonbluetomorrows]
2

När blev era shelties rumsrena?

Jag läste nyligen en tråd där några sheltieägare skrev att rasen var "en av de svårare att få rumsrena" och jag undrar vad ni har för erfarenheter av detta?

När blev era shelties rumsrena? Med rumsren menar jag att hunden inte längre kissade inne vare sig på dag eller natt, förutom möjligtvis i väldigt enstaka undantagsfall. (Undantaget som bekräftade regeln Tungan ute)

_Wilma
0

Wilma var drygt 3 månader när hon kom till oss, och då hade hon inte fått någon träning för att bli rumsren. Det tog nog ca 1 månad för att få henne helt rumsren hemma.

Om hon var borta hos någon annan kunde det nog hända att det blev en och annan olycka ibland i början under några månaders tid.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Tjalleman
1

Min sheltiehane Levis kom till mig när han var 14 veckor, sov hela natten och han höll sig hela natten.Men helt rumsren blev han när han var 6 månader.

Tror att det tog lite längre tid pga att han var hos min syster på dagarna,när jag jobbade och hon tränade inte rumsrenhet så mycket,utan han fick kissa/bajsa på tidning.

emma93
0

Det har varierat väldigt. Vår första sheltie tog det 2 veckor för (hon kom som 9 v gammal), vilket ju måste vara extremt kort. Men vi var minst sagt noga och hade också tiden att vara det. Sen höll hon ju sig självklart inte så länge, det var hon ju inte mogen för, men vi hann alltid ut innan det blev dags. Sen har det varierat. Hund nr två skötte vi lika noga men hon envisades med att sätta sig inne en gång varje natt i ett år, trots att vi tog ut henne även då. Först när vi somnat satte hon sig under köksbordet.

De sista vi haft som valpar har varit svåra att få rumsrena jämförelsevis med den första. Speciellt om man tänker att vi med den första bodde på 7:e våning, och nu bor i hus med trädgård. Då borde det ju gå lätt kan man tycka. Men problemet har varit att de föddes när det var vargavinter som höll i sig i många månader. Det var alltså på tok för kallt för att vänta ut dem allt för länge utomhus. Överhuvudtaget gick det knappt att vara ute med valp någon längre stund förrän de var ca 5-6 månader. Så det har tagit längre tid med dem. Om inte annat så löser sig mycket i könsmognaden tycker jag, då det finns intresse för att markera över andra hundars lämningar. Då brukar det bli bra fokus på att göra ifrån sig på promenaderna.

Kitten86
0

River hämtade jag hem när han var 8 veckor gammal. Uppfödaren hade haft kullen ute en hel del så han ville faktiskt redan då med fördel göra sina behov ute.

När han var 9 veckor skulle jag säga att han var 99,9 % rumsren, och vid 10 veckor var han helt rumsren och sa till när han ville ut även om det var under natten eller tidig morgon.

Har själv aldrig hört förut att just sheltien skulle vara svårare att få rumsren än någon annan hundras. Tycker själv att det mesta går fortare iom att de är så snabblärda…!

emma93
0

Jag har också hört att de kan vara svåra att få rumsrena i vissa fall, men jag har inte så mycket andra raser att jämföra med. Har dock märkt att vissa individer mognar sen både fysiskt och mentalt, och då hänger ofta sådana saker med. Men det som kan kännas som jobbigt och som en evighet är plötsligt borta när de mognat.

liz_lemon
0

Min förra sheltie tror jag kissade inne två eller tre gånger sammanlagt, den nuvarande är 6 månader idag faktiskt och fortfarande inte rumsren. Men det börjar ta sig, fast jag måste fortfarande gå ut med 2,5 timmarsintervaller för att det inte ska hända något. Det var först för några veckor sen hon verkade fatta att man ska göra det utomhus för nu har hon börjat bajsa och kissa precis innan vi går in igen om hon inte gjort det tidigare under promenaden. Länge, länge satte hon sig dock direkt i hallen när man kom tillbaka in från rastningen. Hon är kanske bara en "late bloomer", hehe :)

http://awkwardsilen.se

Sofiatinnert
0

Pixie vart 7 månader innan hon var 100% Enya e 6 månader nu och är 98% rumsren det händer olyckor men inte varje dag längre.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Ressu
0

Kiira och Ressu var väldigt lätta att få rumsrena medan Poitsu var nästan 6 månader innan han blev rumsren.

Kiira var 9 veckor då jag hämta henne och hon har bara kissat inne 2 gånger och bajsat inne 1 gång. Det kallar jag lättlärd iaf =) Ressu hade någon gång mera då vi bodde högst uppe i ett höghus =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Cassii
0

Lexie var 6 månader och Twix är 8 månader och inte helt rumsren, kisseriet är helt borta, men på dagtid kan hon ibland bajsa,

xina10
0

Buffy kom till oss när hon var 9 veckor och det tog bara ett par veckor sen var hon rumsren, hon satte sig vid dörren och visade att hon ville ut :) lilla Phoebe har det tagit längre tid med hon blev 20 veckor i lördags och först nu har det gått ett par dagar utan olyckor så hon är på god väg i alla fall.

//Jonnix

Kitten86
0

Jag har som sagt inte själv upplevt någon skillnad i att få olika raser rumsrena, däremot är det min egna uppfattning att just tikar brukar ta längre tid att få rumsrena än hanar…. Någon mer som har tankar kring detta?

emma93
0

Här har hanarna tagit längre tid på sig, och hörde för längesedan något sådan om Shelties. Men det är ju allt för litet underlag för att ta någon fasta på. Tror att det är helt från individ till individ, mognadsmässigt.

klaris
0

Selma var lite drygt 6 månader när man kunde konstatera att hon var 100% rumsren.

det var så sjukt skönt när det väl släppte med bajs- och kisseriet innomhus! Glad

kram //klara

Hälsningar Klara :)

selmahopp.blogg.se

_dollii_
1

Fick Elvis vid 8 veckors ålder då ej rumsren än det tog väl två-tre veckor så var han helt 100% rumsren! Glad matte &´husse. Men då gällde det att´vara nogrann..ut så fort han sovit, lekt, ätit osvosv.. riktigt stolt över killen som nu är 9 månader. :))

lisinda
0

min är 7 månader och blev i stor sätt rumsren när hon var 5-6 månader. Ibland händer en olycka men det är ytters sällan!

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

EternalWinter
1

Chase är 6 månader och det händer nästan aldrig olyckor inne längre och gör det de är det för att matte eller husse inte varit tillräckligt uppmärksamma. Flört

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

lisinda
0

Men kör man hårt med rumsrenshet så är det bra! Men det är mest från individ till indivit det rör sig om :)

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus