Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3069 ggr
Beckibus
0

Varför heter er hund ----?

Hej! Jag vill gärna veta lite mer om era hundar så ni får gärna berätta om dom! :)

Varför döpte ni er hund till de den heter? Var det ni själva som kom på namnet eller hjälpte någon er?

Skicka gärna med bilder!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

klaris
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund heter Selma (familjens hund dock) hon är världens underabaraste och iband en riktig rackarhund som inte fattar det farliga. Men för det mesta är hon den bästa! Gosig, social, lekfull, arbetsvillig osv.

Hon är en riktig liten Selma tycker jag. Vi kom på namnet samma dag som vi skulle hämta henne och när vi såg henne där så kände vi alla att hon såg ut som en riktig Selma och söt som en semla var och är hon också tycker jag hehe.

Eftersom vi bestämde namnet i sista sekund typ så blev det att jag glömde bort vad hon hette de första dagarna, det kändes lite pinsamt för jag va tvungen att skriva det på handen och allt! jättekonskigt var det ju igentligen, men men.. kanske var för att jag knappt fattade att jag faktiskt hade fått hem en hund! världens bästa hund!

Hälsningar Klara :)

selmahopp.blogg.se

Kitten86
0

Min dvärgpudel vart döpt av uppfödaren och eftersom familjen inte kunde komma överens om namnbyte så fick han heta samma, då var det ingen av oss som bestämt Tungan ute

Med River visste jag först inte vad jag skulle döpa honom till, men hade hört historier av en bekant som haft en hund som hette River. Tyckte det var så fint så jag döpte min hund till det…

Nu spånas det för fullt på möjliga namn till nästa vovve som kommer in i mitt liv, även om inget är klart om när den skulle komma. Men roligt att spåna och planera Skrattande

[Clifford & Dizzy]
0

Min första hund - en newfoundland hette Amigo i stamtavlan och hade blivit kallade det av sin tidigare ägare (omplacering, 10 månader) Det var så passande att han fick fortsätta heta det. Amigo finns inte mer.

Lucy, Buddy, Clifford Lucy, Buddy & Clifford

Hund nummer 2 var en dalmatiner som i stamtavlan hette American Gigolo.. inget namn för oss- det fick bli Buddy dvs fortsättning på kompis. Inte heller Buddy finns längre hos oss.

Hund nummer 3 återigen en dalmatiner heter Black Diamond i stamtavlan - här fick det bli Clifford - efter barnprogramet, "Clifford den stora röda hunden" som växer sig så stor pga av all kärlek han får! Men här är det "Clifford den lilla prickiga hunden" Flört

Hund nummer 4 var en gammal dalmatiner dam som var 13,5år och hetat Lucy i alla år - det fick hon fortsätta att heta det halvår hon fick hos oss. (Hennes ägare dog plötsligt - därför flyttade hon hem till oss), Lucy är avliden.

Hund nr 5 - en shetlandsheepdog - omplacering 10 månader, hade hetat Alva i sin tidigare familj, men vi kände att det inte var rätt, sonen då 12 år ville vara med och bstämma namn och det blev Dizzy. Ett bra namn som vi är nöjda med! Det passar henne!

Jämtlänning
0

Min nuvarande blandis heter caper för han hette det när vi hämtade honom Min nästa som blir en sheltie hane ska heta Molo för jag älskar danska barn kläder som är deras design

lisinda
1

har tre hundar (shelti, blandras labbe och stövare och så har jag en cocker spaniel) men tänkte skriva om zita. För hon är min första hund som jag betalade med egna pengar :)

Zita är min blue merle sheltie. hon är nu 8 månader. När jag skaffade henne var det inte mening att jag skulle skaffa hunda. Vi hade mycket problem hemma. Pappa flyttade hemifrån, mamma fick bröst cancer och mådde jätte dåligt. Inget bra lägga att skaffa hund.

Men sen såg jag en bild på henne och jag visste att hon skulle bli min! Jag kontaktade uppfödaren och vi pratade massor. Zita var då 12 veckor och uppfödaren ville sälja hunden snabbt så den fick komma hem. Det var inte lätt att övertala mamma, planerade nästan att åka och hämta henne utan att mamma skulle få veta. Men gjorde aldrig det. När mamma väl sa JA så ringde jag uppdödaren och bestämmde när jag skulle komma och hämta henne.

Zita är från helsingborg och jag bor utanför stockholm. Men jag åkte ner med pappa och jag hade med mig några namn förslag. En av dom var Ciara. Ville så gärna döpa henne till det. Men när jag väl såg henne så märkte jag att hon regerade på s-ljudet och fick heta zita.

Namnet hittade vi på nätet. Vi tog ett antal namn och dagen innan på kvällen östade vi fram vilka 5 vi skulle ha till uppfödaren.

Sen i bilen viste jag att hon skulle heta Zita och det är perfekt på henne! Skrattande Nu är Zita en härlig pigg liten Sheltie och jag ska snart flytta hemifrån (18 år) och ska även ta med mig cocker. Planen är att när jag går ut gymnasiet om några månader så jag skaffa jobb och sen flytta.

Ser fram emot ett att få bo själv och klara mig själv där jag kan hålla på med hudnarna hela dagarna.

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

Ronja06
0

Ronja döpets till Ronja för att vi gillade namnet. Väldigt populärt, speciellt på "den tiden". Dessutom hade hon ett "vårskrik" som är helt unikt, så lite passande. (hon är rätt så ljudlig överlag av sig) Det var jag som döpte henne.

Viggo är förutom mitt favoritnamn på hund… Även ett namn som betyder "krig/kämpe". Vilket också Viggo är. Olyckor, skador och en mycket tuff tidig valptid (vägde bara 90 gram vid födseln jämfört med sina syskon på drygt 200gram)

Yim heter Yim för att jag ville ha ett kort enkelt namn.

Vilda döpte inte jag. Men namnet beskriver verkligen hennes person, redan som liten valp var hon helt galet aktiv och vild. *ler*

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
0

Lexies namn bestämde jag mig helt för när vi skulle skriva på pappere. En vecka innan och en dag innan så kollade jag på Grey's anatomy, velade mellan Grace, Izzy och Lexie. Men det blev Lexie, vilket även passar henne bra.

Twix hade jag ingen aning om innan, vet inte ens om jag är nöjd över hennes namn. Funderar på att döpa om henne, men vet inte riktigt. Var en vän som ga förslag och tyckte då att Lexie & Twix klingade bra tillsammans. Hade jag fått välja idag hade hon varit en Vilja, som jag stod mellan från början.

EternalWinter
0

Jag har två hundar och familjen har en som vi köpte när jag var 12.

Ronyja är en Airdaleterrier på 8år. Hela familjen åkte för att hämta henne och vi hade inte bestämt något namn utan bara bollat några idéer utan att komma överens.När vi hade henne i bilden påväg hem sa min far att om vi inte kommer på ett namn nu så kommer hon få heta Sonja. Vilket jag och mina systrar hatade så vi kom snabbt på Ronyja, så det fick hon heta.

Min första egna hund hade jag massa idéer till och det tog ett bra tag innan jag kunde bestämma mig men jag bestämde mig när jag väl fick hem honom. Min lilla Pomeranian kille heter Sheldon. Döpt efter karaktären i Sheldon i The big bang theory.

Och så köpte jag och min sambo vår lilla Sheltie pojke i oktober. Vi hade jättesvårt att enas om namn, jag älskar amerikanskanamn men vi kunde inte alls komma överens. När vi väl fick hem honom gick det 2 dar innan vi bestämde oss för Jason. Ett namn jag inte gillade allt för mycket det namnet hade han i ca 2 veckor beslöt vi oss för att det inte alls passade honom så det fick bli en liten Chase. Ett namn som passar honom väldigt väl på alla sätt. Glad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Tjalleman
0

Hund nr 1 hette Nicko 1986-1999

Hund nr 2 hette Tjalle 1998-2012

Hund nr 3 heter Peppsi 2004-

Hund nr 4 heter Levis 2011-

Hund nr 1,2,3 var/är omplaceringar och jag ville inte ändra på deras namn och när jag skulle skaffa valp så hade jag tänkt mig en Cider MEN uppfödaren kallade honom redan för Levis och när jag hämtade honom,så var han en Levis,Så iframtiden kanske det kommer en Cider.

Tyvärr har jag inga kort på datan av min första hund Nicko.På kortet är det Peppsi som står i mitt knä.Levis den svartvita(där var han 7mån)Tjalle är den stora (där var han 13 år)

Tjalleman
0

Hoppsan! Fick inte med bilden i mitt förra inlägg,så gör ett nytt försök.

ziggy 57
0

Hej

Ziggy heter egentligen enligt stamtavlan Stardust. Och jag har alltid haft Musiklegenden Dawid Bowie som min favorit och då kom jag att tänka på Ziggy Stardust som han gjorde för längesedan….

Så när jag fick höra att han hette Stardust så blev det helt naturligt att kalla honom Ziggy…. alias Ziggy Stardust som nu väger 4 kg!!! lillpojken

medde
0

Verkligen kul att läsa om era hundar och hur dom fick sina namn,

Jag har inte bestämt något namn på våra hundar,  Min dotter sköter om den biten och det gäller nog alla djur som bor här. Mamma har inget att säga till omFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Beckibus
0

Håller med Medde jätteroligt att läsa!! :D

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/